Ahvena |
Syksy 2021
21.11.2021
Parikymmentä sähköpaalua ollu läjässä tukkimassa vanahan lautaläjän evusttaa. Sain vihonviimmein vinssattua ne tukkkärryn kyyttiin pois eestä. No ne perkelleen lauvat oli märänny melekkein muusiksi, joten eiku kärryyn ja mehttään vanahhaan hietakuoppaan, sielläpä maatuvat loppuun. Nyt sitte alue tasaseksi ja rattorin työkonneet tilalle.
12.11.2021
Syksy kulluu ja on
vaihtumassa talaveksi. On siinä joutessaan pitäny tehä halakoja, ku ei oikkein
kalastammaankaa oo pystyny. Vene tuli nostettua talavitelolle ja mökkikausi
lopetettua. Eipä tuota siikkaa oikkein hirviästi noussu, niinku ei silakoitakkaan.
Perhana ku on nii pikkune vene, että pittää kytätä tuulia merellä. 6 metriä sekunnissa
on maksimi.
Halakoholismi meinnaa vaivata, ku ei malta olla metästä pois, vaikka halakoja
alakkaa olla jo 25 mottia. Ihte päriättäs nillä liki 5 vuotta, mutta poika
kuluttaa parikymmentä mottia vuojessa.
Syksyn ilimat ollu pirun märkiä. Kaikki rattorin kulukupaikat aivan kuralla. viimmevuonna
oli palio kuivemppaa.
Verkkopyyntiä
merellä
01.09.2021
Ensin jatkuva venerojektiin. Eihä susuki sitte käyny ku hetken, ku päästtiin
merelle. Eiku soutamalla ranttaan ja kone ransitin kyyttiin. Kaasari atomeiksi
ja puhistushuolto, sama pensapumpulle. Uusi yritys, nii johan pelas, ei
ainakkaa sammunu.
Sitte verkot merreen ja oottaan siikasaalista. No, aamulla kokemmaan verkkoja.
No eipä ollu liikkaa siikoja, vain kaks ja muutama ahaven neki uuvessa 27 mm:n
verkossa. Piti vaittaa ne vanahat verkot 2 kpl uussiin 35 mm:n verkkoihin, vaa
eipä ne ollu sen parempia, muutama silakka nokastaan kiinni. Ja eiku
verkkokauppaan ja ostin 3 uutta 27 mm:n verkkua. 6 verkkua ny juonessa ja heti
9 siikkaa 27 mm:n + ahavenet. 35mm:n verkoissa vain silakoita.
Mahttaakohan harrastus muuttua verkkopyynniksi, no empä usko.
Käsijarrun
perkele
3.07.2021
Johan mökkiauton käsijarru saattiin kunttoon. Oli ammattilaisillekki haaste.
Laittovat ensi uuvet käsijarrurumput ja kengät, eikä saanu tehua yhttää
käsijarruun. Arvelivat korijaamolla, että syy vois olla käsijarruvaijjerissa.
Uusivat vaijjerin, nii alako jarrut ottaan. Elikkä oispa päässy halavalla, ku
ois ymmärtäny, että vaijjeri on paska. Nyt piti makssaa 810 € remontista, sisältäen
katsastusen, ku korijjaus aika meni yli. Vaijjerit sai 200 eurolla. No, jospa
se menis taas 20 vuotta.
Olihan siinä sitte semmonen ilimiö, ku katastuksseen olivat säätäny kengät
lähelle, nii alako helevetinmoinen resonanssi ääni kengistä, ku ne vähä lämpeni.
Eivät korijaamolla meinanneet uskuva, ennenku ite ajovat. Oli työn
vasttaanottajalla huuli pyörijänä. Ei kuulema ennen oo vasttaavvaa sattunu.
Säätivät kenkiä kauemmas rumpusta ja ääni loppu. Meni takkuusseen.
Eipä ois ikkää ite saanu käsijarrua kunttoon, tai ois saanu, jos ois älynny
vaijjerin vaihttaa.
04.06.2021
No sitte se Tukaton käsijarru. Ei perkele taaskkaa läpi syynistä. Perkelleen
tehoton ja neyttonit ei riitä vaikka käsijarru päällä ei saa autua liikkeelle.
Piti jo nosttaa käjet pysttyyn ja tilata remonttiaika korijaamolta. Jospa
ammattisepät löytäs syyn. Ite korijannu pikku ikäni autojen jarruja ja aina
onnistunu. Ammattikoulussaki alotettiin jarru- ja alustaremonteilla ensimmäinen
vuosi. Nyt en ymmärrä mikä per..le niissä Tukaton jarruissa mättää, ku aina
pomppaa katastuksessa. Ilimmeisesti pittäis päästtää takarenkkaat melekkein
tyhyjäksi ja tyhyjenttää autosta kaikki romut kyytistä. Katsastuslain muutosen
jäläkkeen alako tämä rulijanssi. Näin tunnusti katastusmieski. Ennen riitti,
että käsijarru otti tasasesti. Nyt pitäs mennä lähes lukkoon. Dynamometrin
lukema oli tasasesti 1 ja pitäs nousta 2,5 :een. Meinas laittaa auto
ajokielttoon, mutta anto armon käyvä oikkeuvesta. Sano ukko, että muut jarrut
kunnossa ja niitähän liikentteessä tarvittaan. Korijattava ja näytille
juhannuksseen mennessä.
Että tämmöstä tällä kerttaa.
Kessää alotellessa
19.05.2021
Venerojektiaki tuli alotettua. Mökkivenneen pohoja on hiottu ja maalattu. Eipä
siitä hyvvää jaksanu tehä, vaa eiköhän tuo vettä piä.
Ruohua saaki "Viljo" alakkaa lekkaammaa, ku ite taho keretä. Tuli
ostettua semmonen robottileikkuri.
Monta ois rojektia taas sotkemassa kalastushommia tänä kesänä.
Vappu oli ja meni
02.05.2021
Sinneppä se vappu taas meni. Melekkein jäätki lähti järvistä. Kovia yöpakkasia
on ollu lähes joka yö hijastamassa jäitten lähtyvä.
Piti lähtiä moottoripyörällä vappuajelullekki, mutta eihä se paskaratas
suostunu käynnistyyn, akku vain tyhyjeni. Yhesti hörähti. Tallissa + 2 astetta
lämmintä. Vaan ompahan se varma kaksrattainen, meinnaan Pappa Tunturi. Lähti
toisella polokasulla käynttiin ja eiku paanalle. Papan tankissa on ainaki 5
vuotta vanahat pensat, joten se siitä vanahojen pensojen pilallemenosta.
Liiteriki on täytetty puilla ja sais rauhassa alakkaa harrastammaan, vaikka
kalan pyyntijä. Olis kyllä talossa pari oven vaihtuva sotkemassa harrastuksia.
Että tämmöstä tällä kerttaa.
Pilikkikausi paketissa
10.04.2021
Alakkaa olla pilikit pilikitty. Vielä ois eessä perintteinen Kuhumon reissu.
Eipä tiijä vaikka kirijolohen vielä sais. Kuhumossa on ollu palijo lunta, nii
saattaapi olla huono liikkuva jäällä. Mehtähallitus keksi oivallisen konstin
lupamyynnin hillihtemiseksi. Ei voi osttaa lisäluppaa jos saa kiintiön
täytteen. (3 kallaa/vuorokausilupa 18€.) "Huonolla" tuurilla saatat
saaha sen kolome kallaa ensimmäisen tunnin aikana ja pilikit on pilikitty
seurraavaksi 23 tunniksi. Mitäs teet, no kämppään juommaan kal.. kahavia. Onha
siihen konsteja, ku päästtää aina sen kolomannen kalan pois, tai osttaa 3
tunnin lupia (12€)= 1 kala/lupa ja vielä perhelupa 32€ vrk, jolla saa onkia 6
kallaa/vrk.
Että tämmöstä marinnaa tällä kerttaa.
Otsikkoki kerttoo minkälainen hatikka sitä on. Lähin eilen Raahheen siikapilikille ja jätin kairinpyöritysporakonneen kottiin ja huomasin sen vasta jäällä 1,5 km rannasta. Kairin vintilä oli kyllä varalta autossa, mutta vasta jäälä muistin. Meinas tulla suun täyveltä perkelleitä, ennen ku muistin, että ohan mulla iltamakirves Pollen kyyvissä. Saipaha sillä hakattua muutaman vanahan reijän auki. Porakone ei ollu paikallaan kaiun vieressä, vaan "roskapankkityömaalla" nii heti jäi muasta.
Oli mulla joku muuki muistihäiriö, vaa en muista mikä.
Pilikkimistä
19.03.-21
Ompa tullu käytyvä pilikilläki tänä talavena jo muutaman kerran. Kaikenlaista
kallaa narrattu, osa jopa saatu jäällekki. Mereltä ahaventa ja siikkaa ja
Kurrasta mitä on sattunu saammaan. Kirijolohikausiki tuli avattua Piurukassa,
josta sain 2 toistakilon lohta. Maasyvänjärvellä kävin tyhyjjää pyytämässä. Oli
siellä muitaki tyhyjän pyytäjiä. Yks otti nii nokkiisa, että rupes veispuukissa
haukkuun Maasyväntä ja kehotti olemmaan menemättä koko järvelle. Kehu
harrastanneesa kirren pyyntiä 40 vuotta. No pitäs kyllä jo sitte tiettää, että
jos kirijolohi lyö suusa kiinni, nii seon kiinni. Ihime perustelun
haukkumiselle oli se, että ku on luvan maksanu, nii kallaa pittää saaha.
Itellä on lähes sama kokemusaika kirren pyynnistä. Jos alakas joka tyhyjästä
reissusta itkemmään, nii vois sanua, että lopeta kalastus, ainaki kirijolohen
kohalta. Tyhyjiä reissuja, tai ainaki nii, että ei oo saanu kiintiyvä täytteen,
on suuri osa pyyntireissuista. Varmmaan oon huono pyytämmään. Eipä oo
kummiskkaa tullu itkettyä sitä. Ja harrastus makssaa. Tämä em. Herra vielä
kirijottellee juttuja erä- ja kalastuslehttiin. Paan kyllä sen ukon jutut
ommaan lokerroosa.
Kyllä minä nii mieleni pahotin
Taas jatkua etellisseen
11.02.2021
Voortin tartti...kele. Niihä siinä kävi, että meinas ransitti jäähä kaupan
kartanolle. Lähti viimen käynttiin, ku aikasa napsutti tarttinapista. Eihän
siinä auttanu muu, ku ottaa tartti irti ja ruveta kahttoon mitä se on syöny, ku
ei toimi uusi tartti (5 kk).
No minäpäs otin ja purin solenoitin, että jos sielä kovinki jäykät rasvat. Ja
vitut, eihä siellä mittää rasvoja ollu ja hyvin liikku syvän reijässään.
Lampulla tiirailleen vetomekanismiä, niin johan syyt alako seviämmään. Kaikki
vivut ja hahalot muovia ..kele. Pentiksessä hahalo muovia ja toinen reuna
kokonnaan lohennu irti. No eihä sillon ennää solenoiti toimi, ku muovirengas
vivun välissä estämässä solenoitin liikettä, että kytkis tarttivirran
päälle.
Perkeleitä tuli suusta ku ajelin tartin myymmään liikkeesseen takkuu tarttia
hakkeen. No takkuuhan kyllä toimi, mutta oisin maksanu välirahhaa laavukkaamppaan
tarttiin, vaa eihä vanahhaan ransittiin saanu ku samallaisen kiinalaisen
paskan. Myyjän kommentti oli, että saattaa niissä kiinalaisissa olla
kestäviäki. Eipä palio lohuta.
Harmittaa ku tuli hävitettyä se vanaha alakuperänen tartti. Siitä ois saanu
korijaamalla ehkä toimivan, ois kyllä pitäny tehä sisältä uusiksi, ku oli vähä
hiili pyörähelly telinneestä irti.
Taas on toimiva tarttimoottori voortissa, mutta miten kauvan. Ostan
helevettisoikkoon alakuperäsen tartin, jos nykynen sannoo sopimuksen irti.
JATKUA ETELISSEEN
02.02.2021
No nii, jatkettaampa eellistä juttua. Oon sata
varma, että meillä on tallitonttu asumassa autotallissa. Menimpä sitte
seurraavana aamuna ottaan ransitista tarttia irti, että vien takasi
autosähkköön, ku ei toiminu ku 5 kuukkautta. Kokkeilin kummiski ensin, että
tarttaako ja ransitti käynttiin niinku palamun alta ja vielä iliman hehkua. No,
eihän sitä tarttia kehttaa takasi viijä, ku kerran toimii. Testasin muutaman
kerran vielä päivällä ja kävin kaupassaki ja aina ransitti käynttiin. Tulin
siihen tuloksseen, että tallitonttu koriannu tartin yöllä. Teinpä siinä
pilikkireissunki Siikajoella, eikä ollu tarttiongelmia.
Huono
päivä
28.01.2021
No sitte Tarvikepojille 16 millin putkia osttaan. No myyjä sano, että ei heillä
vielä oo putkeja, taas ...kele. Tulipa mielleen, että Kärkkäiselle, sieltähä
saa kaikki. Matkalla muistelin kortin pinkootia ja arvelin testata takkaamalla
ransitin ja kuten arvata saattaa, kooti väärin kaks kerttaa ja toinen kortti
käyttöön. Kärkkäisellä vielä yritys pankkiautomaatilla ja väärä kooti. Kuitenki
kauppaan ja ahkion ja putkien kans kassalle, onneksi ei tarvinnu varmisttaa
pinkootilla, ku ostos alle 50 €.
Risman kautta kotia kohti ja matkalla pasahti pinkooti mielleen ja eiku
kokkeilleen kirkolla automaatille ja jo toisella kerralla kooti oikkein. Ei oo
koskkaa ennen kavonnu kooti muistista, olikohan tementtian ensi oire...kele.
No sitte, ransitin tarttaus juonitteli jo Ylivieskassa ja kotona tallissa ei
ennää tartannu, ku ois pitäny lähtiä liuskoja terveyskeskuksesta hakkeen ja
taas perkelleitä. Messelillä tartin päästä käynttiin ja liskan hakkuun.
Terveyskeskuksen ovella lappu, että välinejakelu vain ajan varrauksella, voi
pekele sanon minä. No numero löyty kunnan sivvuilta ja soittammaan, eikä
vastata, no toinen soitto ja vastas jakelia. Onneksi pääsi heti. Helevetin
korona sanon minä.
Vuojen
2021 alaku
12.01.2021
Nii se uusivuosi alako, meleko kylymänä. No tulipahan pilikkijäitä merellekkin.
Tullu käytyäki tyhyjjää pyytämässä. Koronavirus jatkkaa jylläämistä. Rumpille
ameriikassa tullee lähtö resitentin virasta ja Paiteni jatkkaa. Kuulemma
etellään tulossa lumikaaos. Täällä pohojosessa se tarkottaa, että sattaa lunta.
Pitäsköhän rattori panna lämpijjään, että päässee lumitöihin. Pakkasta luvattu
Sallan seuvulle -40 astetta ja tännekki liki -30. Saapa nähä. Ei oikkein
vaikuta ilimaston lämpiämiseltä.
Vuojen
loppu
29.12.2020
Nii sevain alakka olla tämäki vuosi olla lusittu. Tämähän on ollu se perkelleen
koronavuosi. Puoliksi karantteenissa pitäny olla tämmösen riskiryhymäsen
ukonrahajakkeen. Ei oikkein mihinkkää oo kehannu lähtiä. Norijassa päästtiin
kesällä käymmään ja pikkusen eteläsuomessa.
Kalastuski jäi vähä heikoksi. Vain 16 kirijolohta koko vuonna. Yhesti ongella
Kurralla ja kerran jiggaamassa Kurralla ja Isolla Vatjuksella iliman saalista.
Mutta tulipahan tehtyä kalustovaja ja vessaremontti. Nii ja hankittua
"Heppa" SnowDog moottorireki, joka onki mellevä vehe. Mennee lumessa
ahkion kans ja sulassa maassa kärry perässä. Tulis vain merelle jäitä nii se
pääsis oikkeuksiisa. Helepompi kuletella ku moottorikelekka.
Kalastuksesta vielä, että kahen kuukkauven karantteeni kirijolohen
pilikinnässä. En meinnaakkaa lunasttaa valtion korttia ennää vuojelle 2021, ku
helemikuussa täyttyy 65 v, eikä ennää tartte vanahuksen makssaa valtionkorttia.
Siinäpä sitä taas.
Pilikkikausi
alotettu 10.12 klo 12:00
Ny seon sitte alotettu se pilikkiminen
oikkein jään päältä. Jäätä oikkein 8 senttiä ja läpi kirkasta teräsjäätä. Lunta
ei yhttää jäällä. Kalat tais nähä ruman pilikkijän, ku eivät näpässykkää
pilikkiä. Muistelen, että joskus poikassa oli Kurrassa yli järven lumeton
kirkas jää, nii sanottu kolokkajää.
Jos pilikkimistä aattellee , nii sais olla sentti lunta jäällä, että kala ei
pelekkäis. Sais tulla vielä muutama sentti lissää jäätä, että pääsis kulukkeen
uuvella moottorireellä pitkin järviä. Vielä kaheksan sentin jäällä ei oikkein
uskalla ajella.
Pilikkikautta
ootellessa
01.12-20
Dodii, alakkaa pikkuhilijjaa järvet olleen jäässä. Kurrallaki jo nelisen
senttiä jää, joten kylläkkai sitä pilikille pitäs lähtiä, ennen ku kaikki
toukat koteloittuu.
Kotonaki pitäs kyllä taaplata rakennuspaikalta ajettu rakennusjäte. Hyvvää
tavarraa meinas roskkiin lykätä. Nyt on harrastusmateriaalia taas vähäksi
aikkaa.
Tulipa hommattua pilikkihommiin semmonen moottorireki Snowdog. Olipa kähy peli,
vie ukkua niinku kuoriämpäriä. Palio helepompi kulettaa ku moottorikelekka.
Mahttuu ransittiinki kyyttiin. Pikkusen löivät mainoksessa linssiin, ku ei
niissä ollukkaa nastoja telassa missää mallissa. Tuntupa tuo siltiki vetävän
jäisellä tiellä. On siinä telassa kyllä paikat nastalle. Vehkkeellä voi ajjaa
kesälläki. Kuva konneesta osastolla koneet ja laitteet.
Syksyn
touhuja
kirj. 15.10.2020
Kaajettiin Petrin kans taas yksi jättihaapa pihapiiristä, tuli halakoja kaks
mottia.
Kalassa käyttiin Kylymäluomalla koko perhheen voimin. Vettähän tuo meinas
sajella, ku olttiin pyynnissä, mutta saattiin jokunen kalaki. Minä 2 ja Sami 2
kirijolohta. Tuli lohelle hinttaa, luvat yhtteesä 5 henkijä 144 € ja mökki 250
€ + matkat. No ei onneksi tarvinnu ite makssaa kaikkia. Tais olla vuojen
viimenen avoveen kalareissu. Huonosti menny vuosi, ku en saanu ku 16
kirijolohta. Mutta on vielä jäiltä mahollisuus.
Pilikkijäitä ootellaan.
Norijassa 11-14.8 2020
Käyttiin
ulukomailla emännän kans. Kierrelttiin itäsemppää Norijjaa, ku jääny siellä pän
kulukemata. Hamningberg itäsin mihin mökkiautolla päästtiin. Oli muuten soukka
tie perille ja erikoiset maisemat. Ei jylyhhää, mutta karua kalliokkua.
Sittepä ajelttiin samana päivänä Lakselevviin yöpymmään. Seurraavana päivänä
Hammervestin kautta Alttaan, jossa yövyttiin Alta River Campingissa. Hyvä leiripaikka,
eikä kalliskaa. Suomella pärijää. Aamulla kohti Skibottenia, jossa yötä Skibotn
Olterelv Campingissä. Aamulla kottiin, 798 km yhtenä päivänä. 12 tuntia 47
minnuuttia.
Diesel
yht. 294,72 litrraa, Diesel yht. 332,29 €, Leirriytminen yht. 139,7 €, Hinnat
sisälttää Suomenkin puolen kulut, elikkä koko reissun kulut. Tiisseli oli
Norijassa Suomen hinnoissa, samoten leirriytyminen, joka oli jopa halavemppaa
ku Suomessa.
Helevetin perkele
21.07.2020
Sain korijattua vanahan niittosilippurin taas kunttoon ja eiku pellolle. Näytti
jo mukavalle, ku viimmeestä siivua vejin. No, eiköhän perkelleen terälappu
lennä helevettiin ja tasapainohan meni kelasta. Eiku korijaammaa silippuria.
Senku tallin etteen vehkkeet sain, nii huomasin , että rattorin vetovarren
palakki tippunu ronkasta. Mutterit ja pari pinnapulttia irronnu ....kele. Kalliita
osia, mutterit ja pultit 14 € kpl. No tulipahan taas vehkkeet korijattua, mutta
ei vielä löytyny tippunneita osia pellosta, ku miinaharavalla kahtelin.
Saalliina 1 pottukuokka, 2 terälappua ja rauan pätkiä. Yhen pellon kävelin ja
kesti 1,5 tuntia.
Rakennusrojekti
21.07.2020
Seinät meinasin tehä peltistä, ku ei ainakkaa tuu kalliimmaksi ku puuseinä ja
nopiampi tehä.
Remonttia
(kirjoitettu 22.05.2020)
Nonii, vihonviimmein tuli vessaremontti
tehtyä. Ainaki viis vuotta sitä on siirretty. Ei kyllä uskos, miten iso homma
seki oli, vaikka ei tehtykkää siinä laajjuuessa, mitä alumperin suunnitelttiin.
Toista viikkua siinä meni. Oven vaihto karmmeinneen oli kovin homma. Sitte se
perkelleen tapetointi. Käyttövesiputket on nyt sitte kaikki kans uusittu koko
talloon, eikä kyllä sekkää se heleppoin homma ollu. Onneksi sai vejettyä uuvet
putket vanahhoilla putkilla suojaputkkiin, iliman ongelmia. Ny on sitte uusi vessanpönttö
ja lavuaariki käytössä.
Liiteriki tuli laattoja ootellessa nostettua sähköpaalujen varraan. Ennen oli
nurkkien alla lekaharkot, jokka oli painunu nii, että liiterin alimmat hirret
koski maahan. Uusi lattiaki piti tehä, ku vanaha oli vain rukkilavosta tehty ja
ne oli lahonnu paskaksi. Uusi lattia leppää ny sähköpaaluniskojen päällä ja
lattian alla on hyvät ilimaraot. Samoten lattialautojen välissä isot raot.
Pitäs kyllä puun kuivvaa liiterissä. Ny sitte pitäs täyttää liiteri puilla,
nuin 20 mottia hälläpuita. Elikkä sirkkelöintiä riittää.
Vene rojektit ja kalanpyynti seurraavaksi.
Kesä
tullee
21.03.2020
Se on sitte moottoripyörräilly alotettu. Käväsin kylillä pyörähttään jamahalla.
Täyttyypä sanua, että parempi ajettava ku entinen kavasaki. Ouvostihan se
hetken ku ei oo tullu ajettua lähes nelijjään vuotteen. Jospa sitä muutaman
mailin sais mittarriin kesän aikana, joutas vain ajelleen.
Halakoholismin oirreita
04.04.2020
Alakkaa kevä taas nosttaan halakoholismin oirreita, ku mehttään pittää päästä,
vaikka ei oo tarvettakkaa. AH- kerhokkaa (anonyymmit Halakoholistit) ei voi
kokkoontua, ku koronaviirus lopettaa kaikki kokkoontumiset. No jos pahimpia
oirreita sais lievennettyä, ku reppii helevetin suuria koivuja nurin. Yhestä
koivusta motti halakoja, jostaki enempiki.
Täyttyy kyllä sanuva, että ruppi tykkää hyvvää ja rasva pallaa. Vaan ku on
laiska pötkylä, nii ei viiti monta puuta päivässä ketkauttaa nurin. No eihä
sitä tiijä, vaikka loppuu jalan jäläkien teko, nii ompaha emännällä polttopuita
ees vähäksi aikkaa.
Pittäis tuo liiteriki kengiittä, ku alakkaa nurkat ottaa maahan ja
pinonpohojarukkilavat on melekkein maatunu. En tiijä, valasko betonipohojan.
Loppus mehtämyyriltäki pesäpaikat.
Mehtähallituksen
politiikkaa
05.03.20 Ny rupiaa kyrsimmään tuo
mehtähallituksen touhu, varsinki Manamansalon kohalla. Minneen uskonukkaa, että
tehhään nii kummallisia päätöksiä, ku ny Manamansalossa. Ensinnäki teille
laitettu puomit leritäalueelle ja Peuralle päin. Syväjärven parkkipaikan
liittymä tukittu issoilla kivillä.
Nyt vielä oli jätetty istuttamatta kirijolohet hiihtolomaviikolle. Vuosikauvet
istuttanneet. Nyt sitte turhanajelua 260 km. Onkohan leirintäalueen pitäjällä
sormet pelissä ? En kyllä ihimettelis, on se nii kumma tyyppi.
Mitehän ne meinnaa ratkasta kalastuskauven avajaisten parkkiongelman, jos
kaikki paikat tukittu. Sinne luonttoon ne autot survottaan, tai jätettään sille
kapialle tielle tukkeeksi.
Meinnaan vakavasti harkita Manamansalopoikottia. Leirintäaluettahan oon jo
poikotoinu asuntoauton kans. Kalliit hinnat, vähä palaveluita ja portti kiinni
aamut illat. Ei pääse autolla aamupyynttiin, eikä illalla alueelle. Sevverran
pitkät matkat, että huonojalakane tarttee kulukuneuvon. Nyt pittää vielä käyvä
alotuksessa, ku tuli varattua mökki alotuksseen. Taisipa olla viimene kerta.
Pitäkööt tunkkisa. Kylymäluomalle jatkossa.
Ja
eiku pilikille
12/2019
Pilikkikausi on sitte alotettu.Kurralla
jäätä aluksi jo 10 cm, 5 senttinenki jo kantaa pilikkijän. Kausihan alako
meleko hyvin, särkee nim perskeleesti. Kaks reissua ja 153 kpl särkejä, ei
kylläkkää mittää kovin isoja, mutta tein issoimmista purkkikallaa ja hyvvää
tuli.
Pakkasta piteli monta päivvää, joten jäätä tuli hyvin, mutta lunta sato päälle
10 senttiä ja luvattu lussa kelejä. Saapa nähä miten käy.
Oulun seuvulla ovat merelläki jo pilikkinneet. Mahttaako olla kovin
turvallista.
Kohta pilikille
syksy 2019
Alakkaa tulla järvveenki jäät. Viimmeyönäki liki kymmenen
pakkasta. Viissenttinen jäähän kanttaa jo vareksenpojan ja sentin jää
pilikkimiehen (pilikkihenkilön).
Saapa nähä pyssyykö jäät. Muutamana syystalavena ei oo pysyny.
Pilikille päässy vasta joulun seuvulla.
Piti käyttää ransitti kytkinremontissa ammattikoululla. Oispa ollu
itelläki samanlaiset tilat ja työkalut sillon ku autopuolta ammattikoulussa
kävin. Sen verran näytti oppilaskulttuuri muuttunneen 45 vuojessa, että ainaki
näytti oppillaat enempi pälisevän keskennään, ku rappaavan autoja. Eipä ihime,
että koulu kesttää kolome vuotta. Ite piti kahessa vuojessa saaha
päättötojistus. Semmonen juttu vielä, että sillonen autopuolen opettajani oli
nyt oppillaana ja toinen vuosi menossa. Seitenkymppinen äijä.
Nii ja ikävvääki taas. Pojan ja sen avopuolison talo palo
korijauskelevottomaksi. Onneksi ihimisille ei käyny mitenkkää ja vakkuutukset
oli kunnossa. Pitäsköän ruveta kuristimella olevat valasimet vaihttaan johonki
muuhun, vaikka led-tekniikkaan.
Että tämmöstä tällä kerttaa
2019
Nii se vain syksy tuli ja kohta lumet
maahan. On ollu kaikella tappaa hyvvää ja toissaalta ikävvää aikkaa. Hyvvää se,
että tuulenkaavot on halakkoina pinossa (15 mottia). Tuli sorruttua taas pyörrään
Yamaha Viragoon 1100. Alakkaahan nuo entiset murtumat olla jo parannu. Jospa
sitä viisastu eellisestä avarruuslennosta, elikkä varroo rattoreita.
Huonua on tälle syksylle yhen
parraimmista kavereista nukkuminen ikiunneen. Ei ymmärrä, miksi hyvä ihiminen
lähtee ensinnä. Vaikka eipä sitä tiijä millon se lähön hetki ihte kullekki
koittaa. Olihan se lähellä itelläki aikannaan pyörän kans.
PUUhastelua
kesä 2019
Kävihän se rakennustarkastajaki
kahtomassa vajan sijjainnin, etten muitten maille vain rakenna. Sano, että
alahan lyyvä paaluja pysttyyn. No, mitattiin poijan kans nurkkapaalujen paikat
ristimittaan. Ny pitäs alakkaa kaivvaan paaluille reikiä maahan, ku viihtis.
Kalustovaja kesä 2019
Pitäny ruveta kalusto vajjaa suunnittelleen, tai ohan tuo pohoja
teko jo tullu alotettua. Hiettaa oon kärränny rattorilla parikymmentä kuormmaa.
Toimenpijelupaki piti kaupungilta anua. Antohan nuo sen, ku teki
piirustukset ja muun paperi souvin. Älytöntä hommaa yhen katoksen takia, jossa
ei oo sähköjä, eikä ees kivijalakkaa, soraphojalla. Taittaa olla rahastus
mielessä.
Paaluja ei saa alakkaa pystyttään ennen, ku sijaintikahtelmus
tehty rakennustarkastajan toimesta, ja äijä lomalla. Voe helevetti. Ymmärtäsin
kyllä jo asunrakennuksesta kyse, mutta kylymä katos jossa 3 lautaseinnää. No taijan
alakkaa paalumonttuja kaivvaan siltiki, asemapiirustuksen mukkaan. No voihan se
pirruuttaan siirrättää puolimetriä tolopan reikiä.
Että tämmöstä
Taas ulukomailla kesä 2019
Tulipahan käytyä taas ulukomailla, elikkä Norijassa ja Ruotsissa. Pitkästä
aikkaa pohojos Norijassa. Reitti
Karikasniemi-Kautakeino-Alta-Skipotn-Bardyfoss-Sörreisa-Tennevoll-Narvik, josta
Ruotsin Kiiruna-Hedensbyn-Övertorneo-Haaparanta-Tornio.
Kilometrejä yhtteenssä 2323, Diesel 220 litraa 330 €, majotus 186
€, yhtteenssä kulut 517 €. Ruuvat puuttuu, ku syyvvään kotonaki.
Ollaan aina ihimetelty, ku Norijan matkaajat kauhistellee hintoja.
Ei ne ny nii kauhiat oo, jos ei osta lohta kaupasta. Tiisseli Suomen pensan
hinnoissa. Reissulla oli kallein asuntoautopaikka oli Rovaniemellä. Norjassa
asuntoautopaikka nuin Suomen keskihinnoissa. Ruuvan saa kohttuu hinnalla, ku
vähän valakkaa, eikä osta kaliaa ja tupakkia.
Maisemathan on parasta. Lumihuippusia vuoria ja komioita vuonoja.
Tietki alakkaa olla hyvässä kunnossa.
Kalastusta kokkeilin vakiopaikalla lähellä Oterenia 69.297918
19.977064 E6/E8 tien varressa. saalis 1 pieni turska. Päästin kasvammaan.
Reissukavereitten auto meinas vähä nykiä ruiskun liittimen
kosketushäiriön takia, mutta tullessa Torniossa foliolla koriattu liitin alako
toimmiin.
Seurraavaksi etelä Norijaan, jos menis...joskus.
Ransitin paikkausta kesä 2019
Katastusmies kopsutteli taas ransitista muutaman ruostereijän,
...kele. On se yhtä helevettiä alakkaa paikkaammaan pohojapuolta iliman
nosturia. Tämmönen lihava kankia ukko ku yrittää makkuulttaan ahttaassa tehä
jotaki, nii eihän siitä oikkein mittää tuu. Vaikka muka suojalaseja pijät, nii
silimät ja korvat täynnä hiettaa ja hitsauskipinöitä. Mittää et nää ja
hitsisaumat kiehhuu, ku ei saa puhttaalle peltille saumanpaikkoja. Paitahan on
pikku reikiä täynnä, vaikka takki päällä, elikkä paita roskkiin. Tärykalavvoon
milijoona kipinnää, ku ei muista osttaa korvatuluppia.
No tulihan paikkaukset tehtyä ja selekä taas kipiäksi. Se ku on
silleen, että eläkeläisellä ei oo varraa osttaa uuvemppaa ruostteetonta
pakettiautua. Ensvuonna paikattaan varmmaan taas josttain...kele.
Ulukomailla kesä 2019
Kävästtiinpä vanahattamassa emäntä Rootoksella, oikkein 7 hengen
porukalla. Kyllähän taas lämpyä piisas aivan riittävästi. +33 taisi päivisin
olla. Jäi oma lämpömittari kotia.
Tuli taas kierreltyä kaupunkia lähes joka päivä noin 10-12 tuhatta
askelta per päivä, (7-8km/pv) ihimmeesti koivet kesti, tosin pysähelttiinhä
sitä nestetasapainua varmisttaan.
Hotellihan oli vanaha tuttu, joten ei mittään moitetta muuten, ku
ilimasointikonneen suotattimia ei oltu tieten ikkää puhistettu. Kylymmää ei
tullu oikiasttaan ollenkkaa. No tulipahan pestyä ite ne suotimet ja kylymmää
alako tulemmaan, yöllä vähä liikkaaki. En tiiä oisko pitäny tehä valitus, tai
pyyttää etes ilimaset kalijat. No jäi tekemättä.
Retket jäi tekemättä, ku kukkaa ei halunnu oikkein päättää, mitä
tehhään. Lämppästtiin sitte ympäri kaupunkia ja naisväki osteli tulijaisia.
Ny ei kerkiä enemppää kirijottaa. Lissäilen jos muistan.
Tulipas katsastettua pari kappaletta autoja. Ransitti laakista
läpi kehujen kans. Sano katastusmies, jotta ku paikkaat nuo ruosteet, nii saat
ajjaa vielä kuukkauven päästäki...kele. Taas on korva täynnä mikin kipinöitä ja
hyvä t-paita haalarin alla pikku reikiä täynnä.
No toinen hyväkäs, se asentoauto, pomppas käsijarrusta, ku oli
semmonen luuviulu repimässä jarrua, että hyvä ku jakso tablettiaan kanttaa. Ite
ois pitäny tempasta. Naapurin Markku kyllä meinas ennen katastusta, että sääjä
kengät lähemmäs rumpua, no ehän minä viihtiny. Se makso kympin se laiskkuus. No
jarrut auki, putsaus, hionta ja säätö. Näytölle ja riskimpi mies
käsijarrukahavvaan, nii johan mittarit heilahti oikkeille lukemille kerta
nykäsyllä.
Eikä siinä vielä kaikki. Vein asentoauton kaasuhuolttoon, jotta
sais kaasuhällän kaks palamatonta liettä palammaan ja koeponnisttaan
kaasujärijetelmän. Touhus asentaja kaks tuntia ja tuumas, että ei saa ku yhen
polttimen palammaan, ku ei oo osia. No päriihän sitä kahellaki toimivalla hyvin
ja makson laskun. Kotona testtaammaan, vaa eipä pysy liekki korijatussa. Eiku
takasi huolttoon. Reilu 1,5 tuntia äijä rassas, nii sai liekin pysymmään. en
tiijä mitä teki, eivät kertonneet. Ei kyllä tarvinnu makssaa ennää. Saapas nähä
miten jääkaappi pellaa, ku uusivat uuven kaasupolttimen.
Että tämmöstä tällä kerttaa
Kesäkausi avattu kesä 2019
Avattiin Petrin kans avovesipyyntikausi Maasyvänjärvellä.
Helevetin kuuma keli, mutta kaks lohta tarttu onkkeen. Ei ollu tungosta järvellä.
Haapajärvinen ukko sai äkkiä lupasa täytteen, ku nakkeli kalan
ruokkaa vetteen. No siihenhän ne lohet tuli syömmään ja ukko onki kalat ylös.
Ei ostanu uutta luppa, vaa lähti kottiisa ja anto meille kalanruuvat. Petrillä
tarttu heti lohi kiinni, vaa irtosi ja sen jäläkkeen ei saatu mittää, vaikka
syötettiin niitä kaloja.
Tuli ostettua veneraileriki, vaa eipä oo vielä saanu vietyä
venettä vesille. Taittaa olla nii, että ne jänkäkoirat ei oo nii kiinnostavia,
näkkeepähän.
Jääkausi oli ja meni kevät 2019
Jääkausi ei ollukkaa aivan nii antosa, ku eellis kausi. Palijo
tuli ransittiin kilometrejä suhtteessa saalliisseen. Ees takasi pitkin
länsirannikkua siian ja ahavenen perässä. Variakassa tuli käytyä vain yhen
kerran, ku uutena paikkona tuli Varessäikkä,Merikylänlahti ja Jätkälä.
Varessäikästä kunnon ahavensaalis, mutta vain kerran. Muualta jonku verran
kallaa, tosin siikkaa ei tahtonu saaha misttää. Mutallaan ja Maivaperälle ei
siika juuri ranttautunu koko talavena.
Kaikuluotain kyllä säästi turhalta liikkumiselta, ku näki, että kallaa on
jäänalla, ku vain sais ottaan pilikkiin
Kesäkalastuskausi alakkaa toivottavasti paremmin.
Harrastamista
kevät 2019
Alakkaa harrastamiselle tulla hinttaa ku
ajellee kolomattasaankilometrin reissuja vanahalla patarautaransitilla ja
jäällä kakstahti kelekalla. Tulis etes saalista, vaan eipä iske ahaven, ei syö
siika, eikä kirijolohi. Kuusamonuistimen ottikalenterilla saa pyyhkiä persettä.
Se on varmmaan se ilimaston muutos, ku tämmöstä
aihheuttaa. Onneksi emäntä alako ilimastotalakkoissiin ku laitto hypriiti
tojotan, nii jospa ne kalajumalat kohtelis vähä lempiämmin, ku rukkoilen ahtia
antammaan ahavenia ja kehun, että meijän perhheessä ei kaikki saastuta nii
palio.
Onse kumma mihin ne siiatki katos Mutalasta ja
Maivaperältä. Hättyyttikö ne jäänmurtajat kalat helevettiin. Tosin ei ne
muutkaa pyytäjät tunnu saavan sieltä siikoja. Kohta lähttee jäät ja siikoja
saanu vasta 10 kpl. Viimevuonna varmmaan 10 kilua maaliskuun loppuun.
Että tämmöstä tällä kerttaa
Varessäikän
pilikkikokemus 22.02.2019
Käväsinpä Varessäikällä kokkeilmassa,
löytyskö sieltä kallaa. Huhu ajo katteellisen kalamiehen testtaammaan
paikkaa.
14,6 kilua isua ahaventa parissa
tunnissa, issoimmat liki 400 grammasia.
Tuurissaan oli, ettei satamantie kerenny
mennä tuiskussa tukkoon. Siellä ois tullu äitiä ikävä, keskellä ei mittään.
Voortin
korijaamista talvi 2019
Kaiken perkelleenmoisia autoja pittää
tehä niinku voorti. Helevetti ku yksi lämmityslaitteen puhaltimen etuvastus on
piilotettu nii hyvin, että purattaa melekkein ohojaamon etuosan ja piti vielä
osttaa "pillukiikari", eikä sittekkää löytyny helevetin etuvastusta.
Alffa Meerin korijausoppaasseenkaa eivät
tieten löytänneet sitä vastuksen paikkaa. Japanin riisikuppeissa vastus ylleesä
lämmityslaitteen ilimakanavassa heleposti vaihettavissa paikassa, vaan eipä
voortissa.
Meinasin jo ruuvata koko
lämmityslaitteen irti. Monen tunnin homma lihavalle jäykkäruppiselle.
Sitte hoksasin kahtua katkasiasta
johotuksia. No eihän siitä menny ku kaksi johtua lämmityslaitteen puhaltimmeen
ja loput rantteen vahavusseen johtonippuun, joka meni konehuonneesseen.
Senverran vielä raksuttaa nupissa, että
taittaa vastus olla muualla ku lämmityslaitteessa ja konehuonneestahan se
löyty. Voe elämänkevä mikä insinöörin keksintö. Tuntikauvvet turhhaa työtä ja
purkamista, ja vielä se satasen "pillukiikarin" (endoskooppi) ostaminen.
Vaan eipä tienny Markkukkaan vastuksen paikkaa.
Että tämmösta tällä kerttaa.
Tuli sitten aloitettua perhonsidonnan
verestäminen. Olipas todella unohtunu lähes kaikki sidonnan niksit.
Materiaali-inventaarin jälkeen sidontapenkki "toimiston"pöydälle ja
koukku penkkiin. Siinä sitten miettiin minkä sitois ja miten. Tietenkin Nalle
Puh, Nelson Caddis ja Piipi Sallua.No tietenkin Montana Nymphi. Eipäs ollutkaan
niin yksinkertaista, materiaaliohjeet kyllä löytyi, mutta ei sidontaohjetta.
Eikun ällypuhelimesta kahteleen ja kuva löytyi ja vähän ohjeita. Kauhian
äheltämisen jälkeen, syntyi perho noin 20 vuoden jälkeen ja kohta toinenkin.
Seuraavaksi perhonsidonnan aloittavien ensimmäinen sidottava, elikkä Red Tag
parikappaletta. Pintaperhoja pitää harjoitella seuraavaksi.
Pikkusen vähä nuo kelit lämpeni, nii tarkennee vanahaki taas kulukia pilikillä.
Varjakassaki alotus tehty
ja ahaveniaki tuli yli 6 kilua. Sää oli kyllä paskamainen. Pakkasta, kova
tuuli ja pyry. Onneksi moottorikelekka suojasi pahimmalta tuulelta.
Kaikuluottain on hyvä värkki, ei tartte turhhaa reikiä porata, niinku ennen. Kaiku näyttää kalat, vaikka ne ei jatkuvasti otakkaa pilikkiin. Oottelee rauhassa, nii kohta taas tärppää. Ennen ois pitäny milijoona reikkää porata. Nytki tein 2 reikkää pilikintään ja 2 kaiulle vierreen.
Sattuu niitä huonompiaki reissuja, niinku eilen. Ajjoin 90 km siianpyyntiin Raahheen, eikä siian siikkaa. Vielä kiskkoin kelekkakärryä perässä.
Ketutti niimpalio, että siirryin Siikajoelle Merikylänlahelle ahavenia onkimmaan. No sielläki ahavenet häipyny johonki. Oma eppäilys on, että ku meri oli auki, nii kalat meni avoveelle, eikä tuu takasi ennen ku perämeri on taas läpi jäässä. Ootellaan.
Raahen evustalla jäänsäkijä Sisu rumppaa ees takasi rautaruukin väyllää auki, nii pakkoohan ne kalakki lähttee.
KYLYMÄ talvi 2019
Voe vihelijäine, ku on kylymä. Seetana
minä oon kehunu, että, ku jään eläkkeelle, nii en yhttää päivvää oo pakkasessa.
Toisin kävi. Täällä sitä palellaan ja poltettaan puita takassa, jotta ei
palelis, pilikillekkää ei tarkene.
Eikkai tässä muu auta, ku kulettaa emättää töissä ja lämmittää mökkiä.
Pari päivvää pittää tieten vielä kesttää kovvaa pakkasta, jos se sitte lauhtus. Annakassa on kyllä kylymänmerkit ("pillitähti") helemikuun loppun asti.
Kuuma kesä kosttauttuu. Jos sitä onki väärinpäin ennustettu, kuten kylymä talavi, nii lämmin kesä. Jospa se onki kuuma kesä, kylymä talavi.
Ei oikkein jaksa sisälläkkä harrastaa, muuta ku television kahtomista ja mahan kasvatusta.
Purkkisärkeä
talvi 2019
Pitihän sitä alakkaa särkiä purkittaan,
ku niitä kerran alako saammaan Kurrasta.
52 kappaletta nostelin reppuun. Niistähän saa noin 5 purkillista.
Semmonen kolome tuntia perkkaamista ja purkittamista ja purkit uunniin. Lämpö uunniin ois pitäny olla 125 astetta, mutta käsi oli kääntäny 225 astteesseen. Tulipa siinä ihimeteltyä, että kovin tuoksahtaa kypsennys.
No viijentunnin päästä uuni sammuksiin ja purkit jäi uunniin jähtymmään. Aamulla sitte kalavoileippää tekemmään... voe persseen suti, oli vain hiiltyneitä särkiä purkissa. Voe helevetti, että vitutti. No purkit ja kannet pilalla.
KAIKULUOTAIN
syksy 2018
Tulipahan sitte hankittua se
pilikkitutka veronpallautuksilla. Ny ku oon harijotellu sen käyttyvä, nii eipä
harmita ollenkkaa. Varsinki merellä, jossa on palijo lääniä, on helepotus, ku
ei tartte kalattomalla paikalla turhhaa pilikkiä repiä. Vähä turhanki tarkka,
ku pieni morriki näkkyy näytöllä. On tosiaan mukava seurata, ku kala alakkaa
seurraammaan pilikin nostoa.
Jospa ei tarttis ajjaa kelekalla Variakassakkaa kolomiakymmentä kilometriä ees takasi kallaa katellen.
Ransitin
korijausta syksy 2018
Tulipahan sitte ruvettuva purkammaan
moottorin jakopäätä, ku ilimmeisesti ruiskupumpun akselin tiiviste vuottaa.
Ruiskupumpun akselin laippa heti helevetin lujassa, mutta lähti irti isolla
ulosvetäjällä. Tietenki sitä luullee, että akselissa ja laipassa on kiila,
mutta eipä ollukkaa kiillaa ollenkkaa, joten ajotushan on päin persettä, ku en
merkinny laipan paikkaa akselissa. Onneksi on Markku, joka anto vähä vinkkejä,
joten jospa se ajotus löytys.
No nii ajotus löyty, mutta meni pikkusen aikaselle. Meinas olla meleko karkia käyntiääni. Ei ku uuvesttaan jakopäänkoppa auki ja inan verran ajotusta myöhäselle, nii johan ääni pehemeni.
Loppu muuten pumppu vuotamasta.
Sikakarsina
syksy 2018
Tulipahan viimmein tehtyä autotallin
kuistille aita. Eihän tuossa menny ku 24 vuotta suunnitellessa. Mukava tehä, ku
kaikki paikat painunneet tai menneet mutkille, vatupassi tarppeeton apuväline.
Onneksi on uuvet silimälasit, että pysty tekkeen silimälle sopivan.
Ny pitäs katolta tulevien lumien pysyä pois kuistilta. On se vaan v....tanu alakkaa lapijoija kauhheita tekalleta ulos kuistilta.
Pitäsköhän alakkaa seurraavana siirttyyn pilikkikauven valamistelluun, ku näyttää järvekki jäätyvän. Jospa sitä sais pilikkivehkkeet kunttoon kohttuuvella.
Halon
tekoa syksy 2018
No nii. Ny on tuulenkaavot halakkoina.
Aikkaa meni kolome viikkua ja kaks päivvää siitä ku rupesin vinssaammaan
ensimmäisiä tuulenkaatoja ajouralle. Tietenkkää en ny joka päivä rellestäny
puijen perässä, mutta melekkein joka arkipäivä.
Monenlaista kommellusta mahtu tuohonki aikakautteen. Ylleesä joku vehe särky. Vinssi ja kierukkahalakoja kyllä kesti, vaan rattori ja moottorisaha vaati koriaamista. Sahasta meni ketju ja laipan kärkipyörä. Rattorista lähti kierroslukumittarin laippa irti ja alako lilluttaan ölijyvä pihalle.
Yritin ajjaa halot kotia, vaan meni maasto niin kuralle, ettei viihtiny rahtata ku 6 mottia kotia ja loput 19 mottia pinosin mehtän reunnaan.
Täyttyy vain toivua, että loput koivut pysys pystössä aukolla. Vanahalle liika kova työmmaa joka vuosi tehä sama urakka.
Vinssaamista
syksy 2018
Se vinssi hoitanu hommasa kiitettävästi.
Noin 40 koivun runkua on hinattu vaijerilla ajouralle. Meleko riski vehe, ei
palio estteet hijasta. Upotin Valametin mahhaa myöten läässeikköön, mutta ku
vinssillä veti, nii ylös nousi Valametti.
Olihan yhelle päivälle tapahtumia, ku
rattori uppos, nii joku oksa oli pukannu ohojaustehostimen hydrauli
banjoliittimen auki ja ölijyt pihalle. Meinas tulla kirrousta pitkällä ärrällä,
ku rattaat ei kääntyny ja nostolaite ei nostanu. Ja tietenkkää ei 24 mm
auvvainta mukana, kaikkia muita kokoja kyllä pakissa. No ei ku lähet kävelleen
kottiin ölijyvä ja auvvaimia hakemmaan. Sen verran löyty ölijyvä, että ohojjaus
ja nostolaite alako toimmiin. Viimmein ku sain rattorin kotia alon tutkia,
jotta onko kierroslukumittarin vaijeri poikki, nii oliki vaijeri laipponneen
tullu ulos moottorista ja ölijyä valu reijästä. Ihime kiinnitys em. laipalla.
Lyöty vain reikkään jossa vähä kartiuva, no pysy ainaki tämän päivän paikollaan.
Seurraavana alakkaa pölökyn ajo pois aukolta ja teko haloksi.
TUKKIVINSSI
syksy 2018
Appiukko luopu tukkikärrystä, jossa oli
vinssi, meikäläisen evuksi. Irottelin vinssikonneiston kärrystä ja rupesin
tekemmään sille runkua nostolaite sovituksella. Melekonen työmaa. Pari viikkua
värkänny ja ny jo maallaus mallissa.
VENNEEN
VAIHHEITA/2 2018
Alakkaa syksy ja syksyn työt puskia
venehommien eelle. Istumet on viimmein istutettu paikalleen. Venerojekti on ny
talavitelolla ressun alla. On muuten niinko ruumisarkku railerin päällä.
Naapuriaki nauratti. Toivottavasti ei oo enne.
VENNEEN VAIHHEITA 2018
Ompahan tullu värkättyä venneen kans
joutessaan. Kansi on maalattu ja varusteltu. Passas paikolleenki meleko hyvin.
On siinä peräpuolessa vähä tekemistä. Kannen kaukalo pittää liittää
peräpeilliin.
Pitihän se rattiki uusia ja kaasu-/vaihevipu
muuttaa paremppaan malliin paikolleen. Ei taho ymmärttää, miksi se oli
asennettu, niinkö oli.
Entiset istumet jouttaa kyllä roskkiin.
Pitännee hommata Biltemasta uuvet, ku myyvät niin halavalla.
Tuulilasi on vielä vähä ongelma. Riittää
vielä tekemistä, tai muuttasko eri malliin.
Kesälommailua
heinäkuu 2018
Tulipahan sitä sitte vähä
"lommailtua" vaemon ja ystävien kans. Rengasmatka Hyrynsalami, mökki,
Oulu, Kylymäluoma, Koti, mökki, Kalanti, Turku, Tallinna, Turku, Rauma, Koti.
Kilometrejä mökkiautolla reilu 2000. Kolome viikkua kesti reissu. Yks yö
välillä kotona. Oulusa Nallikarissa yö ja heltteessä kaupungilla syömässä.
Kylymäluomalla Kain kans kalan pyyntiä ja kohtuuvella tuliki 8 kpl ku älyttiin
vene vuokrata. Emännät lekotteli.
Kojin kautta mökille. Tulipahan heitettyä monen vuojen talaventurkit meressä.
merituuli toi lämpymän veen ranttaan, mutta vain yhesti sattu kohalle.
Samin ja Hannan mökille asentoauto
säilytykseen ja Turun kautta laivalla Tallinnaan yheksi yöksi. Käppäilttiin
vanahassa kaupungissa ilta. Vaki ruokapaikka oli vaihtanu omistajjaa, mutta
ruoka ihan syötävvää. Seurraava syönti lähtöpäivänä Scotlan Yardissa, voi
suositella, vaikka vain pubi ruuvat.
Takasi Turkkuun ja kaupunkikierros kahen puolen jokkee, mutta jokilaivolla ei
käyty.
Sitte Raumalle Poroholmaan kolomeksi päiväksi. Raumalla oli kansainväliset
ruokamarkkinat, jossa tuli pari kerttaa käytyä. Kelit suosi ja hellettä piisas.
Lähtöpäivän iltana oli myrsky iskeny Raumalle. Meijänki leirialueen autopaikka
oli veen alla.
Kustannukset: Diesel 269 litr. 376 €. majoitukset Suomi 209 €
Että semmonen loma.
Venho
kesä 2018
Venneen kansiosan vanaha maali melekkein
hiottu pois. On ollukki punanen kansi. Helevetinmoinen hiominen ja pölystä
hommaa, vaikka ulukona tekkee.
Kaikenlaista
touhuilua 30.05-14.06.2018
Tulipa tökättyä lähes 5000 kuusentainta
mättäikköihin. Parhaimpana päivänä yli 1000 tainta, huonoimpana 500. Oli
mehtänhoitoyhistyksen mies arvioinu vähä pielleen, 1000 tainta liikkaa. Eihän
sinne kivikkoon tahtonu sopia millään viittätuhatta, muuten ku survomalla liian
tihijään.
Meinas olla myrskypäivänä vähä jännää ku koivuja alako rytkähtään nurin
vieressä. Kaatu puut muuten nopiaan, ei ois alta kerinny, jos kohti kaatu.
Varmasti henki pois, jos alle jäi. Lähin pois istuttamasta, ku puita oli nurin
5 kpl aukolla. Seurraavana päivänä aukolla yli 20 kaatunutta koivua. Toista
vuojen polttopuut, ku sais ne pois sieltä ryönneiköstä.
Vaihtteeksi piti silippurilla taas
pellot ajella, ku naapurin emäntä muutti hevosinneen muualle.
Olihan taas vaiherikasta touhua. Ensinnä lenti terälappu ja sitte räjähti
etutukipyörän kummi. No, viissaana miehenä hakkeen Rengaspojilta umpikumirengas.
Halavalla ei saa hyvvää. Rengas lähti kohta vantteelta ja laakerit paskana.
Eiku uutta hakkeen Savenmaalta. Paremmilla laakereilla ois pitäny kesttää,
mutta eipä kestäny ku justtiin pellon loppuun. Kotia ajjaissa arvelin leikata
tien pientarreen ja ajjoin ovi auki menemmään, nii kivi perkele oven lasiin ja
lasi tuhanneksi palaseksi, perkele. Kalliiksi tullee harrastaminen. Ny on sitte
ilimakumirengas paikollaan oottamassa seurraavvaa "rehun" tekua ja
oven lasi hakusalla.
Vene ois sitte maalattu sisäpuolelta.
Pitäs alakkaa kansiossaa koplaammaan kunttoon. Heleketti ku ei taho eläkeukko
keretä. Oispa saanu olla töissä, nii ei ois kauhia kiire koko ajan.
Kirjolohen
kesäpyyntikausi avattu 19.05.2018
Do dii, ny on sitte alotettu kirijolohen
kesäpyynti la 19.05 klo 12:00. Manamansalossa tullu käytyä pari kerttaa.
Alotuksessa olttiin 7 hengen voimin, mutta kaloja tuli yhteesä vain 5
kappaletta. Kaikki kalat iski uistimmeen, yhttää ei saatu tahanalla. Ite sain
vain yhen lohen.
Toinen reissu oli pakko tehä heti
perrään ti 22.05, ku lohia istutettu alotukseen 400 kg, eikä kukkaa oikkein
saanu tärppäämmään. Johan sitte tahanaki kelepas. Väri kevätkoivunvihreä hileellä. Eipähän tullu em. väriä
kokkeiltua alotuksessa. Uistimet ei kelevannu. No kaks kirreä reppuun.
Rattorilla
Ylivieskassa 23.04.2018
Tulipas sitte kipastua rattorilla
Ylivieskassa. Oli puhelinpaaluja tarijolla, niitähä aina tarttee.
Ois tarkotus tehä jonkunmoista työvälinekatosta
sirkkelille yms. Paalut hyviä runkopuita.
En muuten suosittele rattorimatkailua routaista
tietä pitkin. Se, ku pompit hytissä 100 km, alakkaa selekä huuttaa hoosiannaa.
1,5 tuntia suuntaansa.
Pitäs taas alakkaa sirkkelöimmään polttopuitaki
ja vaihttaa asentoauttoon ja ransittiin kesärenkkaat.
Ei tuu eläkepäätöstäkkää. Pilikkijäätki alakkaa
loppuun.
Taijan lähtiä renkkaita vaihttaan.
On muuten surkia varaosatoimittaja, vaikka kilippaillee hinnalla.
Luppaa toimituksen 3-10 päivässä. Ja paskat. Ei muuten pijä paikkaasa.
Polttoainepumppu 1,5 kuukautta ja nyt vilikkuviiksi oletus kolome viikkua, jos
sittekkää. Empä usko.
Oli sitte viimmenen tillaus Skruuvvatilta. Oon vaikka iliman varaosia
ennemmin.
...tana
Ransitin
vaiheloota kakistellee 2
kevät
2018
Heleketti senttään, vaihteet alako
menneen päälle ja aivan kohtuuvella uusilla öliyillä voijeltuna. Empä oo ennen
moista kokenu. Yhttään en ihimettele, että voortin omistajat on taivaspaikkasa
lunastanu
Laatikossa oli jo osttaissa väärät
öliyt. Kaikenlaisia laatikoita se voorti tekkee. Monikohan on tapellu
tahkioitten vaihtteitten kans. Onneksi on naapurin Markku. Kaikilla ihimisillä
pitäs olla " naapurin Markku " ainaki, jos voortin omisttaa.
Ransitin
vaiheloota kakistellee 28.03.2018
Naapurin Markku, Fordin ex huoltomies,
diaknosoi vaihelootan sisältävän väärät öliyt, ku vaihteet ei mee jouhevasti
päälle. Kytkin kuuletti testin mukkaan olevan kunnossa.
No, vaihampa sitte G4 tyypin öliyt,
suosituksen mukkaan. Nähhäämpä sitte menneekö vaihteet yhellä käjellä päälle.
Onhan tuo ollu tavallaan mukava verestää välikaasu vaihtamista, niinku
autokoulun kuorma-autossa ja 361 Valametissa.
Kyllä
kyrsii 22.03.2018
Ihiminen kumma elukka. Uskomaton vitutus
alakkaa nii vähäsestä asiasta, ku porraa jääkairin terän hietikkoon. Oot
ursannu lumessa jäällä 1,5 kilometri ja ukko aivan puhki ja hiestä märkä, niin
ensimisellä porrauksella suorraan hietikkoon. Eihän tuon pitäs nii kummonen asia
olla, ku autosta käy hakemassa toisen kairan. Voe elämän kevä. Hyvä että
hengissä seleves autolle takasi. Läheppä siinä sitte takasi pyyntipaikalle.
Olihan siellä kolomekymmentä reijäntekijjää, vaan ku se pöliä luonne, että ei toisten reijille.
Kalliiksi tuli seki reissu. Ku ei ollu kaupassa 6" vaihtoterrää (15€) nii, piti sitte osttaa uusi UR-5" 130mm kaira pala terillä ja heleposti vaihettavilla. Lisäksi porakoneelle sopiva pää veivin tilalle. (120€)Tämä kairakoko pitäs ny sopia kakenlaisseen pilikkikalastukseen.
Ennää ei kyrsi nii palio, mutta hinta riipasee.
Kawasaki VN
15 myyty 18.03.2018
"Väinö" löysi uuven kojin Varkauvesta. Olihan nopiat
kaupat. Ostaja pyys tilinumeron ja rahat tuli tilille heti, hakee pyörä kuhan ehttii.
Kehu, että sillä on monta pyörärojektia kesken. Pääasiassa Kawoja ja jokunen
Honta. Pessee kuulemma porakaivoja ammatikseen.
No nyhän sitte pittää ruveta uutta pyörrää kahtelleen. Mielessä
ois BMW RT 1100 apsi jarruilla. Kuusamossa ois vörssille sopiva talvi
hinnalla. Saapas nähä.
Ski Doo taas 17.03.2018
Uusi noppeusmittarin vaijerin pätkä
katkes heti. Tiaknoosina, että kulumavaihe jäässä. No kulumavaihe kasattu
tehttaalla rässäämällä, joten purettavissa lievvää väkivalttaa käyttämällä. Siellähän
hammaspyörät oli nii sanotusti paskan seassa. Pesasimpa kaikki ja työnsin
pakkasen kestävvää vaseliinia täytteen. Saa nähä kesttääkö vaijerin pätkä ny.
Ainaki kojeajolla toimi.
Pitäs varmmaan alakkaa suunnittelleen
selkänojjaa kelekkaan, mutta ku on nii helevetin kiire, ettei kerkiä.
Jonkulainen laatikko ois hyvä olla tavaratelinneellä. Semmone johon sais
kypärän mahttuun ja pilikkirepun.
Ransitin
korijausta 05.03.2018
Pitipä ruveta pakkaspäivän kunniaksi
Ransittia koriaan. Auto toiselta sivulta vähä ylös, että alle mahttuu.
Karttaani irti takapäästä ja murikka-akselin mutteria aukasseen, jotta sais
vuotavan tefan vaihettua. No, eihän mutterin helevetti aukia, vaikka 12 tonnin
tunkilla voimmaa lisäsin, auvain vaan rupes särkkyyn. Olokkoon tefa vaihtamata
sitte.
Karttaanin tukilaakeriha se remontin
kohe oikiasti oliki. Kyllä näytti taas koriausoppaan ohojeitten mukkaan olevan
monimutkane homma. Vaan eiku karttaanin peräosa pooreilta ulos ja laakeri
irti rungosta. Sitte pääsiki niveltä irrottaan, joka oli heleppo homma. vanha
laakeri irti vasaralla lyömällä ja uusi tilalle. Karttaani kassaan ja
paikolleen. Helevetin koriausoppaat, siinois menny puolta kauvemmin oppaan
ohojeilla. Taijan lyyvä kirijan pessään.
Samolla tulilla polttoaineensiirtopumppu vaihtoon, vanaha vuotava pois ja uusi tilalle. Homma onnistu yllättävan heleposti, vaikka pumppu onki hankalassa paikassa pakosarian alla. No, auto käynttiin ja kohta se sammu. Tuli mielleen, että pumppu rikki, tai putket väärin, vai tartteeko "syöttiveen". Tankinpuolen putki irti ja letkulla "syöttivesi" pumpulle. Imi letkun tyhyjäksi, joten pumpussa putket oikkein. Vaikka kuin tarttaa, niin ei käynttiin. Puhelin kourraan soitto Markkua appuun. Vortit ku pelekkää Markkua, eikä ryppyile. Tiaknoosi, ilimmaa putkissa ja suotattimessa. Vaan mistäpä veti ilimmaa ? Markun tarkka silimä huomas Jukan puolitihen jättämän letkuliittimen siirtopumpulla ja laitto liittimen taikakäjellä kunnolla paikolleen. Minä ku en saanu liitintä tarppeeksi pitkälle, vaikka kuin yritin. Alako muuten Ransitti käymmään, ku ei repiny ilimoja ennää.
Että tämmöstä tällä kerttaa.
Parkkeerausta
02.03.2018
Käväsimpä siinä Manamansalossa
kirjolohia pilkkimässä.
Aamusta paikalle ja 3 auton parkkipaikka "täynnä". Helvetin ääliöt oli parkkeeraaneet tosi "hienosti". 2 autoa vei koko parkkipaikan. Minä en ymmärrä sitä ihmisen itsekkyyttä ja omahyväisyyttä. Patti nousi ohtaan ja meinansin Fortin lyyvä poikittain autojen eteen, mutta sain hillittyä. No joku muukin oli varmaan ajatellu samaa ja joutunu kummiskin parkkeeraan Volvonsa puomin viereen tielle, no minä Transitin sen jatkoksi. Saatto olla tiukka lähtijä Transitin ja penkan välistä. Olivat mahtuneet, eikä naarmuja Transitissa. No, olinhan kummiskin sen verta myöhässä, että Forti ei olis mahtunu, koska Volvo olis mahtunu parkkipaikalle.
Siltikin olen parkkeerausta seurannut paikallisen sokkarin edessä. Naurettavin oli mopoauto, joka oli invapaikalla parkkiruutujen välisen viivan päällä keskellä viivaa ja vei kahden auton paikan. Lapsiparkissa on harvoin sellainen auto, jossa olis lapsikatras kyydissä. Varsinkin nuoret aikuiset ja heimolaiset, eivät jaksa kävellä 20 metrin matkaa oikealta parkkipaikalta.
Kyllä minä taas niin mieleni pahoitin.
Taas
Maivaperällä 15.02.2018
Siinä sitä taas olttiin. Maivaperälle menoksi vaikka oli jo tullut
viikon alussa käytyä. Kuusamon Uistimen ottikalenterin mukaan paras
syöntipäivä. No, olihan se, norssia tuli meleko nopiaan. Ikäväksi voin tojeta,
että ois pitäny pysyä ensimmäisellä reijällä lähellä ranttaa. Siikoja ois voinu
saaha paremmin. Katteellinen kalamies ku oon, nii kahtoin ku kauvempana ukot
syllät levällään kaloja repi, eiku puolijuoksua sinne. Norssiahan ne veti.
Olipas yks ukko saanu pari pientä siikkaaki. Itelläki tuli yks pieni.
Eipäs ne kauan pyytänneet sielä, vaa hiipivät rannalle päin. No
itekki perrään ja välillä kokkeilleen. Sattupas virkku reikä ja norssia alako
nousseen. Tulipahan muuan siikaki. Eikä äijä älyä lähtiä rannemmas. Voe
helevetti, silimät sannoo, että väki isttuu paikallaan, joten kallaaki tullee.
Tementtia varmmaan alakanu ku ei älyä kajehtia ja juosta sekkaan.
Tuuli perskeles pakkas kiussaan morri pyyntiä. Iliman
haarukkavappaa ei ois pyynnistä tullu yhttää mittää. Lumiki lenti niinku
pjöngjangissa. Onneksi oli varanäpikkäät mukana ja lämpöpusseja, nii eipä käjet
jäätyny, ku ensimmäiset näpikkäät kastu. Porakonneen akku hyyty kolomannella
reijjällä, mutta vara-akku pelasti.
Sitte vihonviimmein rannan suuntaan. Ilta paino päälle ja väki
kaikonnu äitien päiville. Tirskautin uuven reijjän ja muutama norssi ylös.
Käveleskelin reikiä katsellen ja yks löyty. No vehkkeitä hakkeen ja eipäs mitä,
siika kiinni morrissa. Eipä oo ennen moista tapahtunu, että pilikkiin
härnäämättä siika tarttuu.
Kelloki sata ja kottiin päin. Rannalla kaks ukkua kehu keskennään
suurilla siika saalliilla, mutta ku en kuullu mistä ne oli pyytäny, enkä
kehannu kysyä.(ääliö)
Että tämmöstä tällä kerttaa.
Kommentia
tiestöstä 2018
Haapaveden seudun tiestön talvihoito on
aivan perseestä. Tänään huomasin taas, että tienhoidon rajana on tie numero 86.
Em. tien läsipuolella huomattavasti paremmin hoidetut tiet, kuin itäpuolella.
Vertailukohtana tie 88 ns. malmitie ja tie 786
Kalajoki-Merijärvi-Oulainen-Haapavesi-Kärsämäki tie 28 Kokkola Kajaanitien
liittymä. Ilmeisesti urkoitsija tai Elykeskusen vastaava mestari , joka ei ymmärrä tien talvhoidosta yhtään mitään,vaihtuu 86 tien itäpuolella.
MAIVAPERÄLLÄ TAAS 2018
Jaahas,
tuli taas käytyä Maivaperällä. Meinas vanahhaa melekkein palella. Pakkanen ja
itätuuli jäävytti aventua ja häirihti pilikkimistä. Perkelleen halappiskengät
ei ollukkaan pakkaskengät. Kantapäät meinas melekkein jäätyä. Toinen
halappisostos neopreenikätöset kastu heti läpi, heleketti ku vitutti. Onneksi
emännän kutomat villakätöset varalla muassa, muuten ois käjet jäätyny. Onneksi
oli lämpöpusseja mukana, nii sai käjet lämpenneen. Haalariostos on onnistunu,
onneksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti